Bring on the learning revolution
In
de TED Talk ‘Bring on the learning revolution’ vergelijkt Sir Ken Robinson het
huidige educatiemodel met een industrie. Het kernbegrip daarbij is lineariteit.
Dat houdt in dat je een bepaald traject volgt, en dat als je alles goed doet je
voor de rest van je leven gebakken zit. Volgens Robinson is dit systeem niet
juist. Hij stelt: “Het leven is niet lineair, het is organisch.” We zouden ons
dus ook niet zo druk moeten maken met het behalen van een hogere educatie, maar
om ontplooiing van de talenten die we beschikken. Op die manier kunnen we zelf
ons leven vormgeven.
Bij
het ontwikkelen van een talent speelt passie een grote rol, aldus Robinson. En
in mijn ogen is dit één van de meest belangrijke beweegredenen. Als je iets
doet wat je niet leuk vind, wat heeft het dan nog voor nut? (Voorbehouden dat
je een keuze hebt natuurlijk). Het zorgt er uiteindelijk enkel voor dat je je
ongelukkig voelt. Robinson illustreert het mijns inziens precies met zijn
opmerking dat een uur kan voelen als vijf minuten als je iets doet waar je
passie voor hebt, maar vijf minuten ook als een uur kan voelen als dat niet zo
is. Passie is belangrijk.
Uitvinden
waar je passie voor hebt is echter niet altijd simpel. Zo was ik er vroeger van
overtuigd dat ik archeoloog wilde worden. Daarna architect. Daarna journalist.
En nu studeer ik een opleiding Communicatie. Het zijn verschillende periodes in
mijn leven geweest die me gevormd hebben tot wie ik nu ben.
Zelfontplooiing
is dus een organisch proces. Robinson is dan ook van mening dat we af moeten
van het lineaire industriemodel van educatie, en over moeten stappen op een
divers landbouwmodel. Hierbij is het streven een situatie te creëren waarin de studenten
opbloeien. Zo wordt de educatie gepersonaliseerd voor de leerlingen.
We think
Charles
Leadbeater is ook tegen het ouderwetse industriemodel van educatie. Volgens hem
is dat niet bevorderlijk voor innovatie. Hij stelt een aanpak voor die gericht
is op ‘community’-vorming. Op die manier werken mensen samen om elkaar te
helpen. ‘Delen’ is daarbij het toverwoord, en met de opkomst van het internet
is dat erg gemakkelijk geworden. Persoonlijk merk ik dat educatie al
langzaamaan deze kant opgaat. Zo is het aantal Facebookgroepen dat gerelateerd
is aan een bepaald vak dat ik volg bij mij al niet meer op één hand te tellen.
Hierin beantwoorden we bijvoorbeeld elkaars vragen en posten we bruikbare
informatie. Dit verloopt organischer dan wanneer iedere student afzonderlijk de
docent e-mailt wanneer hij of zij met een vraag zit.
Conclusie
Ik
denk dat de ideeën van Robinson en Leadbeater steeds dichterbij komen. Zoals ik
al meerdere keren in diverse opdrachten en blogs heb geschreven: de wereld is
op weg naar een meer organische 3.0 situatie, maar er is nog een lange weg te
gaan.
Referenties
- CharlesLeadbeater. (26-02-2008). We Think [Video]. Geraadpleegd op: http://www.youtube.com/watch?v=qiP79vYsfbo
- TEDtalksDirector. (24-05-2010). Sir Ken Robinson: Bring on the learning revolution! [Video]. Geraadpleegd op: http://www.youtube.com/watch?v=r9LelXa3U_I
Wederom een interessante blog Joey! Inhoud is leuk om te lezen. Denk wel dat je nog wat kunt doen aan vormgeving en stijl etc. Denk aan iets spannendere koppen, en een ander font.
BeantwoordenVerwijderen